Jaka jest rola błotnika samochodowego

Wśród bardzo wielu elementów konstrukcji samochodów, których rolą jest ochrona poszczególnych części, szczególne miejsce zajmuje błotnik. Istota jego funkcjonowania w aucie zasadza się na dwóch podstawowych kwestiach, dotyczących spełnianych ról w ramach osłony innych części.

Jak konkretnie można scharakteryzować rolę spełnianą przez błotnik? Wydaje się, że najłatwiej po prostu odróżnić dwie role od siebie, opisując je po kolei.

Pierwsza rola, nawiązująca do nazwy tego elementu budowy pojazdu, polega na osłonie koła przed brudem, błotem oraz wodą. Jak wiadomo, opona koła musi być oczyszczona z większych zabrudzeń, ponieważ ważne jest, aby ściśle przylegała do podłoża. Aby zatem rozmaite zanieczyszczenia, w tym piasek, żwir, ale także woda w większych ilościach nie osadzały się na oponach, błotnik ustawiony jest w taki sposób, by skutecznie chronić koło w tym zakresie. Rzecz jasna nigdy ta ochrona nie jest pełna, bardzo wiele rodzajów zabrudzeń, jak również pewne ilości wody czy śniegu przylegają do opon. Jest to jednak ilość o wiele mniejsza niż w przypadku, gdyby błotników nie było. Dzięki temu zjawisko osadzania się rozmaitych drobin na kołach nie zagraża bezpieczeństwu jazdy. Jest to zasługą błotnika.

Aby spełniać tę rolę odpowiednio, błotnik musi być starannie dopasowany do sposobu montażu koła, a także do jego wymiarów. Dopasowanie dotyczy też rozstawu osi i odległości, w jakiej znajdują się od siebie koła tej samej osi. Wszystko musi być obliczone co do centymetra. Ułożenie błotnika różni się także w zależności od tego, na którą oś przenoszony jest napęd. W samochodach z napędem na cztery koła wygląda to inaczej niż w przypadku aut napędzanych tylko kołami tylnymi albo tylko przednimi.

Druga istotna rola, jaką spełnia błotnik w samochodzie to ochrona kół, w tym przede wszystkim opon, przed skutkami kolizji czy uderzeń w inne obiekty. W przypadku mocniejszych uderzeń koło mogłoby po prostu urwać się, co oznaczałoby brak możliwości kontynuowania jazdy. Aby do tego nie dopuścić, stosuje się osłonę opony w postaci błotnika. Należy pamiętać, że część ta sama jest narażona na uderzenia czy otarcia, podczas których ulega uszkodzeniom. Jest wówczas konieczność jej wymiany. Ale nigdy nie jest to uszkodzenie zagrażające bezpośrednio bezpieczeństwu jazdy. Można poruszać się z pękniętym lub stłuczonym błotnikiem. Nie można tego powiedzieć o kołach – jakakolwiek awaria czy uszkodzenie tego elementu, jak wspomniano, oznacza koniec jazdy. To dlatego koło musi być osłaniane.

O roli, jaką błotnik pełni w samochodzie można by napisać jeszcze wiele. Powyższa skrócona prezentacja istoty jego funkcjonowania ma na celu ukazanie tego, jak bardzo precyzyjny musi być montaż omawianego elementu. Błąd w kwestii montażu może oznaczać bowiem brak możliwości odpowiedniego spełniania funkcji, a to z kolei mogłoby być bezpośrednim zagrożeniem dla kierowcy i pasażerów.

 

To może Cię zainteresować:

Dodaj komentarz