Toyota jednym ze światowych liderów sprzedaży

Globalny rynek motoryzacyjny zmienia się dynamicznie. Jest on podatny na zmienną sytuację w gospodarce, a także zjawiska i trendy pojawiające się cyklicznie w różnych rejonach świata. Jednakże na rynku sprzedaży samochodów wymienić też można kilka stałych, utrzymujących się wskaźników.

Zdecydowanie należy do nich fakt, że o miano największego globalnego producenta samochodów walczą trzy firmy: Volkswagen, General Motors oraz Toyota. Wśród nich japońska marka jest wyjątkowa. Z jakiego powodu? Ponieważ, jako jedyna z tej trójki, sprzedaje wszystkie swoje samochody pod własną marką. Jest ona wprawdzie właścicielem kilku innych producentów aut, ale w rankingach sprzedaży podaje się je oddzielnie. W przeciwieństwie do Volkswagena oraz General Motors, których wyniki sprzedaży liczone są zawsze wspólnie ze wszystkimi firmami będącymi w ich posiadaniu.

Na czym polega ów niewątpliwy sukces marki Toyota? Wydaje się, że najważniejszym aspektem jest tutaj wyjątkowo szeroka oferta firmy, trafiająca w cały przekrój społeczeństw współczesnych państw. Są w gamie oferowanej przez japońskiego producenta pojazdy luksusowe, sportowe, dostawcze, należące do segmentu miejskiego czy też pojazdy tzw. ekologiczne (hybrydowe oraz elektryczne). Najwięcej jest jednak po prostu „przeciętnych” samochodów, dostosowanych do potrzeb klasy średniej. Te właśnie maszyny są głównym elementem napędzającym sprzedaż Toyoty. W połączeniu ze wspomnianymi wyżej segmentami przeznaczonymi dla konkretnych grup odbiorców stanowią one niezwykle zróżnicowaną ofertę. Tak różnorodną gamą produktów mogą się pochwalić jedynie nieliczni producenci samochodów.

Drugą kwestią jest odpowiednia promocja i strategia sprzedaży. Otóż Toyota dokłada wszelkich starań, aby być obecna na wszystkich rynkach świata. Marka jest w czołówce sprzedaży w zdecydowanej większości państw globu, co jest wynikiem rewelacyjnym, porównując go z osiągnięciami innych producentów aut. Marketing Toyoty jest tak rozwinięty, że nawet logo firmy jest rozpoznawalne przez większość kierowców w krajach europejskich, amerykańskich, azjatyckich czy australijskich. Co ważne, omawiana firma stosuje taktykę, wedle której oferowana gama produktów dopasowywana jest do danego kraju, jego sytuacji gospodarczej, możliwości finansowych obywateli, klimatu, itd. Jak można wywnioskować, jest to strategia bardzo opłacalna.

Trzeci aspekt, dzięki któremu Toyota jest od lat jednym z liderów globalnego rynku motoryzacyjnego to niezawodność. Produkty marki znane są z tego, że służą swoim właścicielom długo, nie ulegają awariom, nie przynoszą też dodatkowych kosztów związanych z częstymi wymianami rozmaitych części i podzespołów. Wszystko to powoduje, że klienci chętnie nabywają samochody japońskiego producenta. Wiedzą, że będą mogli z nich korzystać bardzo długo. Co ważne, działa tutaj nie tylko faktyczna niezawodność pojazdów firmy, ale też renoma. Renomę tą udało się wypracować na przestrzeni wielu lat i teraz ona procentuje. Mając opinię producenta niezawodnych samochodów, Toyota może mieć pewność, że jej modele będą należeć w dalszym ciągu do najlepiej sprzedających się na świecie.

Co wynika z powyższych cech charakterystycznych marki, o której mowa? Jak wspomniano, plasuje się ona w czołówce wyników sprzedaży na świcie. Dotyczy to wszystkich rodzajów zestawień: obejmujących poszczególne kraje, kontynenty, a także świat, jako całość. Okazuje się, że biorąc pod uwagę wyniki globalne, Toyota jest nie tylko „jednym z trzech liderów”. Zajmuje bowiem pierwszą pozycję. W 2015 roku sprzedaż samochodów firmy przekroczyła 10 milionów egzemplarzy, co pozwoliło jej zwiększyć przewagę nad głównymi rywalami. Jak zatem widać, wspomniana wyżej taktyka jest opłacalna i sprawdza się.

To jednak nie koniec opisu sukcesów japońskiego producenta. Innym fantastycznym osiągnięciem jest zdobycie pozycji lidera sprzedaży samochodów w Stanach Zjednoczonych. Pierwsze miejsce dla firmy japońskiej może być bardzo zaskakujące jeśli weźmie się pod uwagę, że w USA działa bardzo wielu rodzimych producentów, z takimi markami jak Chevrolet czy Chrysler na czele. Tajemnicą powodzenia Toyoty była w tym przypadku strategia pozwalająca na wykorzystanie kierunków rozwoju amerykańskiej gospodarki, która w latach 70tych przestawiła się na większe wykorzystanie importu. Omawiany producent samochodów skorzystał z okazji i otworzył wiele salonów sprzedaży w USA. Ze względu na fakt, że, jak wspomniano wyżej, Toyota potrafi dopasowywać ofertę do danego kraju, amerykańscy konsumenci otrzymali produkty idealnie nadające się do wykorzystania na tamtejszych drogach. W efekcie sukces sprzedażowy marki był ogromny i utrzymuje się do dnia dzisiejszego.

Jak zatem widać, osiągnięcie globalnego sukcesu sprzedażowego jest w motoryzacji, podobnie jak w każdej innej branży, bardzo trudne, wymaga bowiem podjęcia wielu konkretnych działań i opracowania właściwej strategii. Na przykładzie Toyoty można jednak stwierdzić, że wysiłek jest opłacalny, gdyż jest możliwe odniesienie sukcesu. To dlatego inni producenci samochodów powinni pójść w ślady japońskiego producenta.

 

To może Cię zainteresować:

Dodaj komentarz