Specyfika filtru powietrza w samochodzie

Filtr powietrza to, w przypadku silników spalinowych stosowanych w samochodach poruszających się po drogach publicznych, jeden z bardzo wielu komponentów układu dolotowego silnika. Jest to mniej znany, ale niezmiernie istotny układ pracujący intensywnie podczas ruchu samochodu.

Jeżeli chodzi o sam filtr powietrza, odpowiada on za ważną stronę, jaką jest czystość powietrza wchodzącego w skład mieszkanki paliwowej. W jaki sposób urządzenie to funkcjonuje? Warto poznać tajniki jego działania, aby zdawać sobie sprawę, jak ważną rolę ta niewielka część pełni.

Aby zrozumieć istotę filtru powietrza, trzeba wiedzieć, że powietrze jest każdemu samochodowi niezbędnie potrzebne do funkcjonowania. Podobnie jak człowiek nie może bez powietrza funkcjonować, tak samo i auto – mieszkanka paliwowa, której powietrze jest istotnym składnikiem, jest substancją dzięki której pojazd jedzie. Bez powietrza nie byłoby ruchu auta.

Jako maszyna pracująca niezwykle precyzyjnie, posiadająca tysiące elementów osprzętu, silnik samochodowy jest niezwykle wrażliwy na wszelkie zanieczyszczenia. Mogą one sprawić, że niektóre komponenty tego osprzętu przestaną pracować lub nawet ulegną zniszczeniu, co prowadzić będzie do konieczności ich wymiany, co rodzi dodatkowe, zupełnie niepotrzebne koszty. Podobnym, niepotrzebnym kosztem może być większy poziom spalania paliwa, co będzie spowodowane faktem, że zanieczyszczony filtr przepuści mniej powietrza, a zatem w mieszance paliwowej stosunek paliwa do powietrza wzrośnie.

Z tego powodu trzeba koniecznie zadbać, aby filtr powietrza, który pracuje w silniku naszego samochodu działał w sposób niezakłócony i był czysty. Aby tak się stało, trzeba go regularnie wymieniać. „Regularnie” znaczy w tym przypadku co każde 15-20 tysięcy kilometrów.

Wracając do postawionego wyżej pytania, w jaki sposób funkcjonuje filtr powietrza, należy zacząć od określenia jego składowych oraz podziałów. Otóż omawiane urządzenie składa się z obudowy oraz wkładu filtrującego, który, jak można się domyślić, odpowiada za główną część „obowiązków” całego urządzenia, tzn. za oczyszczanie powietrza. Filtry, standardowo, dzieli się na suche i mokre, ale tych drugich w zasadzie nie stosuje się już w przypadku samochodów produkowanych seryjnie i jeżdżących po naszych drogach (stosowano je w przeszłości).

Standardowo filtry funkcjonujące współcześnie dzielą się na te wykonane z tworzyw sztucznych, np. poliestru, a także naturalne. Te sztuczne uważa się za lepszej jakości, mogą one też pracować dłużej, ponieważ są odporniejsze na osadzające się na ich powierzchni zabrudzenia.

Ponieważ budowa filtru jest prosta, zasada jego działania także nie jest skomplikowana. Filtr powietrza jest umieszczony w miejscu, przez które przechodzi powietrze zasysane do silnika. Ponieważ otwory we wkładzie filtrującym są mikroskopijne, tylko i wyłącznie czyste powietrze może przez nie „przejść”. Wszelkiego rodzaju drobiny, ziarenka kurzu, piasku i inne zabrudzenia zatrzymają się.

Co oczywiste, zabrudzenia te, w szczególności kurz, osadzają się na filtrze. Oznacza to, że omawiane urządzenie należy do tych, narażonych na szybkie uleganie zabrudzeniom. To dlatego właśnie konieczna jest jego częsta, regularna wymiana. Jakie mogą być objawy zaniedbania tego obowiązku? Samochód, jak wspomniano, będzie spalał więcej paliwa. W dalszej kolejności poszczególne elementy osprzętu silnika mogą ulegać awariom z przyczyn trudnych do ustalenia.

Elementem, który opóźnia osadzanie się brudu na filtrze jest wkład z naturalnego tworzywa, np. celulozy albo bawełny. Do pewnego momentu zabrudzenia osadzają się na nich, a nie na elementach trwałych filtra. Pocieszeniem może też być fakt, że do wielu nowoczesnych filtrów można stosować impregnaty czyszczące, które dodatkowo przedłużają ich żywotność.

Kolejna dobra informacja jest taka, że filtr powietrza nie jest drogim komponentem układu dolotowego. Większość samochodów używa filtrów nie droższych niż 100 zł, często są to jeszcze mniejsze koszty. Zawsze natomiast kupno nowego filtra i jego wymiana to koszt mniejszy, niż reperowanie zepsutego z powodu braku tej wymiany silnika.

Każdy, kto chce, może koszty te dodatkowo obniżyć poprzez przeprowadzenie wymiany na własną rękę. Jest to czynność łatwa, jednakże najpierw trzeba ów filtr zlokalizować, co może powodować pewne trudności szczególnie dla debiutującego.

Filtr powietrza to urządzenie proste i tanie, ale niezwykle ważne. Należy zaznaczyć, że fakt, iż tak istotne urządzenia nie kosztują dużo jest pozytywny, ponieważ całość wydatków związanych z eksploatacją samochodu jest z pewnością bardzo duża.

 

To może Cię zainteresować:

Dodaj komentarz