Różnorodne koncepcje wyglądu zderzaków

Zderzak należy do tych komponentów budowy samochodu, które pełnią dwie role. Pierwsza, ważniejsza dotyczy oczywiście ochrony przed skutkami uderzenia o inne obiekty – dzięki zderzakom zniszczenia są zwykle mniejsze w razie kolizji czy wypadku. Ale jest też druga „rola” tego elementu – jest nią walor wizualny. Współczesne zderzaki projektuje się w taki sposób, aby wpisywały się w ogólny styl samochodu, dodając mu uroku.

Jakie mogą być koncepcje wyglądu tych części? Wszystko zależy od tego, w jakim segmencie plasuje się dane auto. Ważne jest to, że zderzak może zostać zaprojektowany w dowolny sposób i za każdym razem będzie stanowił dopełnienie ogólnej sylwetki pojazdu. Wymienić też można kilka najpopularniejszych koncepcji tego elementu budowy samochodu.

Pierwszy sposób to modelowanie w kierunku sportowym. Zderzaki w takich autach mają kształt mocno zaokrąglony, ewentualnie są wzbogacone o elementy z ostrymi krawędziami. Występuje też najczęściej znacząca różnica pomiędzy przodem a tyłem. Zderzak z przodu jest skierowany ku dołowi, natomiast tylny zwykle unosi się ku górze. Jest tak nie tylko z powodu atrakcyjnego wyglądu, którego pojazd w ten sposób nabiera, ale również ze względu na zasady aerodynamiki – w ten sposób skonstruowana sylwetka samochodu pomaga pokonywać opór powietrza. W kategorii maszyn sportowych, rozwijających duże prędkości, jest to niezmiernie istotne.

Druga koncepcja pojawia się w autach luksusowych, tzw. limuzynach. Zderzak w takim samochodzie jest, w przeważającej części przypadków, ukształtowany w zgodzie ze smukłą linią boczną, która dominuje w tym segmencie. Zderzaki mają zaokrąglone elementy zewnętrzne, mocuje się na nich reflektory, ewentualnie też wlot powietrza. Jako całość wygląda to bardzo atrakcyjnie, podnosząc walory pojazdu w tym zakresie. Tak jak w samochodach sportowych, w limuzynach zderzaki przednie są zawieszone niżej niż tylne.

Trzecia koncepcja, wedle której zderzak może być zaprojektowany to masywne kształty spotykane w pickupach. Auta z tego segmentu mają bardzo duże rozmiary, ponadto charakteryzują się wysokim zawieszeniem. Wszystko to wpływa na to, jak wygląda zderzak. Musi on być odpowiednio duży, aby móc ochronić najważniejsze partie silnika w razie zderzenia. Tak jak w przypadku limuzyn, tak samo i w segmencie pickup na powierzchni zderzaków montuje się reflektory oraz wloty powietrza. Zawieszenie przodu oraz tyłu jest mniej więcej na tej samej wysokości, ponieważ balans jest niezmiernie istotny w przypadku tych maszyn. Ich celem jest wszak przewożenie dużych ciężarów.

Warto też wspomnieć o koncepcji budowy zderzaka w tirach. Co oczywiste, wyróżniają się one mocno spośród innych, szczególnie rozmiarami. Największe ciężarówki potrzebują zderzaków zdolnych wytrzymać nawet silniejsze uderzenie. Ale ich rola nie sprowadza się wyłączenie do tego. W grę wchodzi tutaj także aerodynamika, podobnie jak w przypadku aut sportowych. Dlaczego? Ponieważ tiry muszą być przystosowane do przewożenia ładunków na duże odległości. Pokonując je, spalają bardzo dużo paliwa. Właściciele firm transportowych dokładają wszelkich starań, aby ograniczać koszty związane z tym transportem. Ograniczenie spalania paliwa jest jednym ze sposobów, by to osiągnąć. Im lepiej dana ciężarówka pokonuje opór powietrza, tym mniej paliwa spali podczas jazdy. Zderzak jest tutaj zatem ustawiony w taki sposób, aby ów opór powietrza skutecznie pokonywać.

Jak zatem widać, ile segmentów aut i stylów ich projektowania, tyle koncepcji budowy zderzaka. We współczesnej motoryzacji przyjęto zasadę, że bardzo wiele części pełni rolę praktyczną, a także podnoszącą walor wizualny. Omawiane elementy budowy auta na pewno do takich należą.

 

To może Cię zainteresować:

Dodaj komentarz